fredag 26 februari 2010

Ettan i höst


Här i vårt lilla samhälle finns det två olika vägar i skolan. Dels åldershomogena klasser och dels 1-3 :or. Vi har funderat fram och tillbaka på vad vi tror är bäst och senast förra helgen i Leksand pratades det en hel del och jämfördes åsikter. Vi kom inte direkt fram till något klokt utan konstaterade mest att båda alternativen har för och nackdelar.

Idag så kom det ett brev från skolan där de meddelade att Delfinens förskoleklass (där Viktor går) kommer att gå i de åldersblandade klasserna till hösten.

Jag tror att jag är nöjd med detta. Eller? Nån som har erfarenhet av 1-3 :or?

Just nu känns det som att det viktiga för mig är att han får gå med sina tre bästa kompisar som finns där. Det tänker jag kräva. De killarna blev delade från resten av sina kompisar vid förskoleklass starten så nu får de banne mig se till att de får gå ihop.

1 kommentar:

Lotta sa...

Vi hade åldersblandade klasser på min skola för några år sedan och det som forskningen visar är att kunskapsnivån ligger lite lägre i sådana klasser. Sen kanske de är bättre på andra saker men vi tyckte i alla fall att vinsterna var fler med åldershomogena klasser så det är vad vi har nu.