tisdag 31 januari 2012

Är det bara jag...

... som inte låter min 5 åring se på Harry Potter?

... som inte låter min 8 åring titta på James Bond eller Pirates of the caribbean?

Jag tycker inte att mina barn ska se på filmer som jag själv tycker är läskiga. Spännande, javisst det är en annan grej, men när det handlar om skräck eller våld så vill jag bespara dem det ett tag till. Det räcker med det som de snappar upp vid nyhetssändningar och annat.

Jag blir väldigt förvånad när många, och då menar jag verkligen många, av mina 4-5 åringar på förskolan pratar om att de sett den och den filmen. Och de vet en hel del om filmerna också, så jag tror inte att det bara är fantasier och prat.
Kanske är det jag som är för försiktig, men jag tycker att det finns en anledning till att filmer har åldersgränser. Barnen är inte mogna. Det finns så mycket annat man kan se på ihop, som passar hela familjen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alma gillar inte Harry Potter, är för otäck. Jag satt och kollade så hon kollade lite men gick.
Plus att jag tycker den är lite för svår än för henne. BIlar 2 är en perfekt film:-)
Kan det inte också ha att göra med vilka som har äldre syskon?

Anna, Fair and True sa...

Håller med dig! Sedan kan det ju finnas undantag och man måste alltid utgå från den individa barnet men jag tycker grundprincipen är att de inte ska se det.

Anna sa...

Absolut, barnen är ju olika mogna. Mina tycker ju att Barda är läskigt och det klassas ju iallfall enligt svt som barnprogram.

Och visst har det att göra med att många har äldre syskon. Men jag tycker nog ändå att man bör fundera kring vad man visar.
Det är mkt prat om onda och goda, att döda osv. Utan att de egentligen förstår vad de pratar om...

Unknown sa...

Håller helt med dig Anna! Vet att vi har pratat om det tidigare. Men jag kan aldrig tycka att det är okej att förskolebarn ser på dessa filmer...jag tror inte att barnen är mogna för det. Och även om de har äldre syskon, så låt dem slippa... Jag anser att de är för små för att kunna sortera dessa intryck. Ont och gott kan de erfara i de flesta Disney-filmer... Filmerna du skriver om är definitivt inte gjorda för förskolebarn!