tisdag 23 oktober 2012

Å sjutton

Idag var jag på den andra delen av kursen "Att leda lärande samtal". Mkt intressant och bra tips på hur man ska få ut mesta möjliga av samtalet, så att det verkligen blir lärande och givande för alla parter.

Hur som helst så pratades det en hel del om kommunikation. Min kommunikation är ju det som den andra har uppfattat - hur den personen tolkar det jag säger. Dvs om jag pratar inför en grupp så kan olika personer uppleva att jag säger olika saker...

En annan intressant sak är vad som är viktigast i kommunikationen. Vad jag säger (verbalt) står för 5 %, hur jag säger det (paraverbalt) står för 38 % och mitt kroppspråk står för 55 %.

Det gäller med andra ord att man verkligen funderar kring sitt kroppsspråk. Vad man förmedlar kommer ju till största delen därifrån.
Nåt att tänka på!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kommunikation alltid spännande, sändare & mottagare......
kram mamma