fredag 31 oktober 2008

36 intensiva timmar

Har varit iväg på en 36 timmars resa.
Klockan 6 igår morse åkte jag och några kollegor hemifrån för göra ett studiebesök på en förskola i Kalmar. Och ikväll vid 18 tiden anlände bussen hem igen, med oss - trötta, men fulla av nya ideér och uppslag.

Förskolan vi besökt jobbar enligt Reggio Emilia filosofin. Det har varit två intensiva dagar med föreläsningar, studiebsök och hel massa intryck som nu trängs i mitt huvud.

Kommer defenitivt att somna gott ikväll. För sömn har det varit ont om...

6 kommentarer:

Patrik sa...

E:s förskola jobbar efter Reggio Emilia också; vet inte vad det innebär helt och hållet, men verkar funka bra.

Anonym sa...

Hej Anna! Kul att läsa din blogg. Sitter just nu i Kapstaden på jobb och tänkte att jag skulle "googla" mina vänner från gymnasiet. Hittade på så sätt din blogg. Blev väldigt glad när jag läste om hur bra du har det.
Detta blev kanske inte mycket till kommentar om Reggio Emilia utan mer en hälsning från en vän.

Anna sa...

Micke: Gud va kul att höra ifrån dig!!! Allt bra? Vad gör du nu för tiden? Antar att du är kvar på Ericsson eftersom jag kommer till dem om jag klickar på ditt namn :)
Om du har lust så maila mig på annalofgren[snabela]home[punkt]se så kan vi uppdatera oss lite om varandras liv..
KRAM!

Elin sa...

Kul med studieresa! Har ni varit på Trollet i Kalmar? I Tungelsta jobbade vi Reggio Emilia inspirerat, väldigt intressant.
Hoppas du får en lugn och skön helg!
Kram

Anna, Fair and True sa...

Var ni tvungna att åka så långt för det?! Finns en hel del Reggio-skolor i Sthlms-området. Den i Kalmar måste vara jättebra! Min kompis Maria är ju biträdande rektor för Centrums förskolor i Tälje och de ska börja jobba enligt Reggio. Maria har jobbat enligt Reggio tidigare och har bl a varit på studiebesök i Reggio Emilia i Italien. Det var jätteintressant att se fotona därifrån!

Anna sa...

Anna: Södertälje kommun vill att alla förskolor ska jobba enligt Reggio så småningom... Den i Kalmar är jättebra, men det finns säkerigen bra på närmare håll också. Den här ordnar ju speciella dagar då det kommer pedagoger från hela landet.
Jag gillar verkligen sättet att jobba, och vilka miljöer de har - helt otroliga.