tisdag 10 mars 2009

Det där med arbetstid och scheman

Jag jobbar 75% på en förskola. Har ett varierat schema. Slutar tidigt en del dagar och börjar lite senare och jobbar då hela eftermiddagen en del dagar.
På tisdagar tex jobbar jag mellan 9.30-16.30.
Tycker att tisdagsmornarna är jättesköna. Barnen kan sova ut lite och vi kan ta det lugnt och behöver inte stressa iväg.

Men nu har jag börjat fundera lite på hösten. Då blir det ju ingen sovmorgon för oss längre eftersom Viktor börjar i förskoleklassen och den börjar ju runt 8. Så då måste jag och Ellen vara där för att lämna honom, och sen hinner vi inte mer än hem förrän vi måste bege oss till Ellens förskola.
Frågan är nu, kan man "kräva" att få börja senast kl 9 om dagarna. Jag har ju gått ner i tid för att umgås med mina barn. Och då vill jag ju vara ledig när mina barn kan vara lediga med mig.

4 kommentarer:

Elin sa...

Förstår dina funderingar. Jag jobbar ju själv 80%, men börjar runt 9 tre dar i veckan. Men oftast kan Marcus lämna barnen vid 8 då så jag får en lugn morgon hemma. Annars lämnar jag och får lite dötid emellan. Men, visst är det lite trist för då slutar jag ju senare och missar tid med barnen.

Du kan ju alltid ta upp det som en önskan, att du inte vill börja senare än 9.

Anna sa...

Ja, jag ska defenitivt önska det.
Egentligen gör det inte så mkt med lite dötid, det är mest tanken på att Viktor får en 8-17 dag som tynger mig. Jag är väl lite skadat av yrket men jag vill gärna hålla barnens dagar så korta som möjligt.

Anonym sa...

Det borde schemaläggaren ha förståelse för i en sådan barnvänlig branch, och även kollegor som inte har barn i yngre åldrar? Hoppas det går att lösa!

Anna, Fair and True sa...

Du kanske i alla fall kan önska det och sedan kanske ni kan kompromissa att du börjar kl 9 två eller tre dagar i veckan i alla fall.