måndag 15 mars 2010

Säkerheten först

Ellen börjar bli lite stor för sin bilstol. Det är inte jättegott om plats med tjocka vinterkläder och stora vinterstövlar. Men snaaart väntar ju lite varmare tider och tunnare kläder så jag hoppas att den ska funka bra över sommaren åtminstone. Annars får vi köpa en ny eller lösa det på annat sätt för jag vill helst inte vända henne förrän hon är minst 4 år.

För mig är barnens säkerhet viktig. Mina barn åker aldrig utan bälte, de sitter alltid fastspända i sina stolar även om vi bara ska åka hem från dagis. Blir därför så förvånad när jag ser hur många föräldrar som bara stoppar in sina barn i framsätet, utan bälte, och drar iväg från förskolan med en rivstart.

Viktor fick börja sitta framåtvänd när han var 3 år och 11 månader. Meningen var att han skulle sitta bakåt ett tag till, men åksjuka gjorde att vi fick tänka om lite. Det var inte jättekul när han kräktes bara vi skulle åka till affären...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det märkligt! Har haft samma tankar och tom diskussion! ALma blir lite åksjuk men hon säger till om påse direkt. SÅ då är det inge problem där. Men att vända henne nu för att benen är krokig, hellre ett benbrott än skadad nacke...

Anna sa...

Ja verkligen!
Testa åksjukeband. Viktor har det eftersom han blir åksjuk nu med om vi åker långt och det funkar superbra. Men som sagt han var ju i stort sett 4 år och tidigare än så vill jag inte vända!
Såg häromdagen en familj som vänt sitt ena barn som inte ens är två ännu...

Anonym sa...

Om jag minns rätt så premiäråkte Viktor framåt i min bil, har nog kort på den förvånade lilla killen när han skulle kliva in.Självklart skall man se till säkerheten!
Men det är förvånande att alla över 3o lever idag....ni startade inte i babyskydd, satt i dåliga bilbarnstolar, ingen cykelhjälm när ni satt bak i cykelsadel, ingen mobiltelefon och i värsta fall inte ens flytväst....,Mamma