onsdag 18 augusti 2010

Fina Ellen

Idag har Ellen namnsdag. Och som den dåliga mamma jag är så kom jag inte ihåg att gratulera (trots att jag blev påmind i tidningen på jobbet) förräns den unga fröken själv förkunnade efter middagen att det FAKTISKT är hennes namnsdag idag.
Så när pappa och storebror kom hem från fotbollsträningen myste vi till det med lite namnsdagsfika.

Vet ni förresten att Ellen kommer av namnet Helena som betyder lysande eller fackla. Och att det just nu finns 22555 kvinnor med det namnet i Sverige. Och förutom dessa finns det faktiskt även 2 män som bär namnet Ellen. Det är dessutom ett namn som ökar för varje år och som på 2009 års topplista låg på 23:dje plats.

Vår Ellen fick sitt namn mycket tack vare att vi fastnade för det för många år sedan när Henrik hade en chef vars dotter hette så. Vi tyckte båda att det var ett så mjukt och fint namn. När vi sedan fick en liten tjej så var Ellen den starkaste kandidaten, tätt följd av Ebba (som min mormor och även min mamma heter). Valet föll tillslut på namnet Ellen vilket vi inte ångrat en enda sekund.

1 kommentar:

Anna, Fair and True sa...

Grattis i efterskott till Ellen! Såklart namnsdagar ska firas! Kul att få höra vad namnet betyder och också varför ni valde det!