måndag 7 juli 2008

Ska vi bo här?

Vi har i omgångar diskuterat om det är här i Södertälje vi ska bo.

Kan väl inte påstå att vi är speciellt nöjda med kommunstyret och de beslut de fattar.
Att vi tar emot mer Irakiska flyktingar än hela USA och Kanada säger väl ett och annat.
Inte så att jag på något sätt är emot flyktingar, jag tycker att det är självklart att vi ska hjälpa dem till ett bättre liv än de som de flytt ifrån. Men, frågan är hur många en stad kan hjälpa. Det finns ju inte hur mycket jobb och bostäder som helst och till slut blir det ju verkligen ett problem. För alla.
Dessutom är det ju inte speciellt soliga händelser som gör att vår stad nämns i pressen. Det är mest mord, skottlossning, brinnande bilar och annat.

Nu bor ju vi i ett av stadens bättre områden. Mest villabebyggelse och relativt "fina familjer". Inte så att det på något sätt är problemfritt här, men jag tycker ända att det känns ganska tryggt.
Vi har ett hus som vi älskar. Som efter tillbyggnad och renovering snart är precis som vi vill ha det. Att byta det till något annat känns svårt, att vakna utan att få se vattnet känns ännu svårare.
Vi har förskola nära till barnen, där både de och vi trivs utmärkt. Jag har mitt jobb här.

Men ändå, tanken finns där ibland. Kanske vi borde flytta.
Kanske hitta ett bättre ställe för våra barn att växa upp.
Frågan är bara vart...
Känner ingen längtan att flytta till något litet samhälle en bit ut där jag ända kommer att åka in till denna stad för att handla, barnen kanske kommer gå på gymnasiet här osv. Då kan jag lika gärna bo där jag bor.
Nä, ska jag flytta så ska det vara till en annan stad/kommun.
Men hur vet man att man kommer att vara nöjd där?
Usch vad svårt det är...

Och det värsta är ju att vi trivs så bra just här, på vår tomt, i vårt hus, så allt annat känns så fel.

Mitt älskade hus...

7 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Äh, ni som bor så fint! Era barn kommer även bara tjäna på att ha bott i ett mångkulturellt samhälle. Sedan är det ju inte Södertäljes fel att de kommer så många flyktingar dit! Det finns ju ett stort antal kommuner som inte vill ta emot några flyktingar alls och då blir det några som gör det solidariska och hjälper. Dessutom är det ju svårt att hindra någon och tvinga någon att flytta någon annanstans. När deras släktingar som kom till Sverige under Iran-Irak-kriget under 80-talet redan bor i Södertälje.

Men jag ska på ett Södertälje och irakierna-seminarium här i Almedalen så jag kan rapportera ev nya idéer!

Anna, Fair and True sa...

Vad är det förresten för beslut som kommuner tar som ni inte är nöjda med? Eller du kanske menade framförallt flyktingpolitiken? Jag kan ju iofs nämna att Södertälje har fått ganska stor publicitet utomlands, i USA förstås men även i Storbritannien, och det är snarare en positiv bild än negativ. Att lilla Södertälje gör så mycket för dessa människor medan USA och UK tar emot typ 5 irakier. Sedan brukar artiklarna iofa vara ganska sakliga och ta upp de problem med detta som Södertälje har men att det till stor del beror på att andra kommuner i Sverige (och andra länder) inte drar sitt strå till stacken.

Anna sa...

Det är ju verkligen så, att fler kommuner borde dra sitt strå till stacken. Och självklart är det ju så att många vill hit eftersom de har sina släktingar här, och det får man ju förstå. Jag hade säkert velat precis samma sak om det var mig det handlade om.
Jag tycker snarare synd om flyktingarna eftersom de får svårt att komma in i samhället. Utan jobb, bostad mm så är det svårt att bli "svensk".

Förutom flyktingpolitiken så finns det väl en hel del beslut som vi inte är nöjda med. Det är ju nerskärningar och underliga beslutstaganden lite här och var, men så är det ju tyvärr i alla kommuner. Och en del beslut kommer ju högre uppifrån så jag ska inte beskylla kommunstyret för allt...

Anonym sa...

Å gissa om vi funderar likadant!!! Jag trivs bra just här i vår stadsdel, men jag vågar knappt låta storkillen åka buss till stan ens. Han har blivit trakasserad flera gånger och till och med fått en smäll, helt oprovocerat! Men var ska man bo, man vill ju inte bara ta något på måfå! Och tänk om man flyttar och det inte alls blir bättre!

Cina sa...

Vet inte hur det är att bo i södertälje men ett fint hus har ni i alla fall!! :-)

Anna sa...

Sofia:
Vi trivs ju också jättebra här i Pershagen. Och så länge som barnen är små och nöjer sig med att vara här så är ju allt ok. Men när de blir stora som din H så blir det ju värre... Men precis som du säger, ska man flytta så vill man ju ha någon sorts garanti på att det blir bättre, inte bara ta nåt på måfå...

Cina:
Tack! Vi trivs jättebra och nu börjar vi se slutet på all renovering. Även om det är ganska mycket kvar...

Anonym sa...

Precis så funderar vi också. Men som sagt vart tusan ska man bo då? Vi bor också i pershagen och trivs superbra men hur länge kommer vi att vara skyddade här ? Snart flyttar alla ut hit också... Vilken förskola jobbar du på här?

/ Therese