söndag 7 december 2008

SaraClaes

I torsdags var jag på en intressant föreläsning. Det var en transvestit som föreläste om värdegrunder, förutfattade meningar och att det är vi själva som bestämmer hur vi ser på andra. Han pratade i fyra timmar om sitt liv som Claes, lyckligt gift med sin fru, men som ibland behöver få vara Sara och klä sig i fina kvinnokläder.

Mycket handlade om att det finns många olika minoriteter som behöver få känna att de är accepterade precis som de är. Och det är allas vår uppgift att se till att de känner det.
En förutfattad mening, som i allafall jag och många av mina kollegor hade, är ju att transvestiter är homosexuella. Men som han utryckte det "om man är en man som vill fånga en annan man så tjänar man inte direkt på att klä ut sig till kvinna". Och det är ju helt sant, men jag har aldrig tänkt på det så förut.

Han pratade även en hel del om varför det kommer sig att vi ska rätta oss efter några men inte efter alla... Tex så förväntas man fixa vegetarisk mat om en vegetarian ska komma på besök. Men om man själv hälsar på hos en vegetarian så får man äta det de äter. Varför måste inte de visa respektet tillbaka?
Och hur kommer det sig att man helst inte frågar vad som har hänt om det kommer en rullstolsbunden människa. Däremot om grannen kommer hem från semestern med armen i bandage, då är vi snabbt där för att höra vad som hänt.

En mycket bra föreläsning och en oerhört karismatisk föreläsare.
Vi i kommunen har ju en likabehandlingsplan som vi jobbar efter och vi har precis startat upp ett värdegrundsarbete så denna föresläning kändes helt rätt i tiden.
Får ni nångång chansen så gå och lyssna. Fyra timmar flög förbi...

2 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Intressant!

Men det här med vegetarianer. Håller med på ett sätt. Men å andra sidan kan ju du eller jag äta vegetariskt och tycka det är gott även om vi är köttätare också. Vi har ju inte tagit ett aktivt beslut att äta kött på det sättet för att det är etiskt eller bra för hälsan. Dessutom kanske en person som är vegetarian inte har ätit kött på tio år eller något och då kanske de blir sjuka av kött om de äter det. Vi å andra sidan mår säkert bara bra av en god vegetarisk rätt.

Sedan ska ju såklart vegetarianer inte ta för givet att man alltid gör något till dem, detsamma gäller för folk med en viss allergi eller liknande, utan jag tycker att de i alla fall ska erbjuda sig att ta med sig något till sig själva. Särskilt om det är en stor middag/tillställning. Men om jag t ex bjuder hem bara ett annat par och vet att en av dem eller båda är vegetarianer, då lagar jag något vegetarisk till oss alla såklart.

Anna sa...

Jo, jag håller med. Och jag tarabsolut inte illa upp att bli bjuden på vegetarisk mat. Jag tycker snarare att det är väldigt trevligt, efterom man då kanske får smaka nåt nytt och spännande som man kanske inte skulle ha ätit annars. Dessutom ÄR vegetarisk mat oftast väldigt god. Och det är likadant för mig som för dig, vet jag att det ska komma vegeterianer på besök så är det klart att jag lagar så att det passar alla.

Men det han menade var nog mer att det här att ibland tas hänsyn och ibland inte. Och det i många fler situationer än just detta exempel. Det handlar ju mer om hur vi behandlar varandra och att vi alla måste respektera varandras val här i livet.