måndag 7 september 2009

Vardagsmat

Jag tycker att det är roligt att laga mat. När det är helg eller man ska få gäster och man gör något lite extra eller provar nya recept.

Vardagsmaten däremot ligger inte högt i topp. Det är alltid samma sak, vi kommer hem trötta och lite smågriniga och inser att vi inte har tänkt ut nån middag. Öpnnar kylskåpet och konstaterar att utbudet sträcker sig till korv, blodpudding eller köttbullar. Visst finns det annat också men det ligger i frysen och ska helst tinas i förväg.

Som om det inte vore nog med dessa våndor, numera äter mina barn helt olika saker till lunch. För skolan och förskolan här i vår lilla stadsdel verkar inte alls kompatibla med varandra när det gäller matsedeln. Idag har tex jag och Ellen ätit korv och makaroner medan Viktor fick burgundisk kycklinggryta med ris.
Det ända man kan vara riktigt säker på är att båda äter fisk på onsdagar.

2 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Burgundisk kycklinggryta lät gott!

Du får börja med Middagsfrid eller liknande. Då får man ju alla ingredienser och recept. Eller t ex ekolådan - där får man också med lite recept tydligen.

Anonym sa...

Välkommen till min värld! Vi har barn på tre ställen och jag har helt lagt ner att planera utifrån deras matsedlar... Ibland blir det spagetti o köttfärsås till både lunch och middag för någon men det får de leva med! Det är aptråkigt men om man tvingar sig att tänka ut nästa dags middag redan kvällen innan och ta fram frysvaror så är halva jobbet gjort sen. Jag måste göra så annars skulle barnen få typ en varsin ostskiva till middag..