torsdag 29 oktober 2009

Rofylld läggning?

Hur får man en trotsig 3-åring att vilja sova på kvällen?
Ellen, som alltid har varit relativt enkel att natta, har blivit som förbytt. Hon gnäller, skriker, går upp, ska inte, vill inte osv. Kudden är fel och täcke ska man inte ha, för att två minuter senare vilja ha täcket igen.
Så i stort sett varje kväll slutar med att jag tappar tålamodet och blir irriterad. Vilket ju inte gör det hela bättre.
Tips? Hur ska vi bryta detta trista mönster?
Det verkar inte spela nån roll om hon sovit på dagis eller inte. Kvällarna är lika tjafsiga hur som.

3 kommentarer:

Elin sa...

Åh kära syster, jag har inga tips för vi har det precis likadant här. Vi har tom provat att låta Wilma titta på Spöket Laban på bärbara dvd'n i sängen, för att hon ska ligga kvar där och bli trött, men det funkar inte heller. Det drar bara ut på det hela. Så jag vill också gärna ha tips!

Anonym sa...

Tack, de tipsen tar jag gärna emot också! VÅra rutiner funkade jättebra fram till hösten och nu, mot min religion, får Arvid somna i vår säng tittandes på Herkules... *skäms*

Ponder sa...

Jag tror på att vara princip fast; är det kväll ska man sova. Varje gång de kommer upp, bädda ner dom igen, säga god natt och gå ut ur rummet. Här kan det vissa kvällar upprepas 20 gånger och jag gör inget annat än att valla tillbaka honom till sängen.
Nu har det, peppar peppar, gått väldigt bra en period.
Vår rutin är: Läsa saga, jag stoppar om och säger god natt, sätter på CD-spelaren med en saga (just nu är det Alfons) på repeat och sen går jag ut.