måndag 25 januari 2010

Vinterkräksjukan har nått hit...

Igår kväll kom jag i säng ganska sent. Hade fastnat framför Johan Falk filmen och när jag äntligen la mig strax före tolv hörde jag plötsligt ett hulkande inifrån Ellens rum. Skyndade mig dit och mycket riktigt, lilla fröken kräktes.
Så det blev till att duscha henne och slänga lakan, madrasskydd och nattlinne i tvättmaskinen. Sen fick hon ligga på en stor handduk mellan oss. Hon kräktes en gång till men denna gång kunde vi fånga upp det i en bunke. Natten har efter det varit lugn och Lillfian har sovit gott mellan oss.

Idag verkar hon rätt pigg. Lite feber och lite trött, men annars ok. Ville ha frukost och den har än så länge stannat i magen.
Hörde när jag ringde till fsk och sjukanmälde att det var flera, både barn och personal, som kräks i helgen. Så med andra ord kan vi vara ganska säkra på att det kommer därifrån.
Men, det betyder också att inkubationstiden kan vara längre än 48 timmar. För från det att Ellen gick hem i fredags hade det gått ca 56 timmar.

Så idag och imorgon är jag och barnen hemma (eller ja, H är ju oxå hemma, fast han jobbar ju). 6-års tackade så mycket för att vi inte kom dit och spred en ev smitta. Vilket för min del är självklart. Eftersom det kan räcka med en enda person för att smitta ner en hel förskola eller arbetsplats så skulle vi aldrig chansa.

Hur gör ni andra? Skickar ni det ena barnet till skola/dagis om det andra är magsjukt?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev sjuk på tisdagen, Henrik på lördag. Jag smittar i 48 timmar, ink på 12-48 timmar vilket gör att om ngn blev sjuk måndag smittar tom onsdag. Sedan bryter det inte ut föräns fredag...
Tur för barnen att den är så lindrig i år! Ner med vinterkräksjukan!
Kram!

Anna sa...

Jo, fast om E blev smittad av nån på dagis i fredags så började ju hennes inkubationstid då... och blev typ 56 timmar....

Håller med, ner med kräksjukan!

Anna, Fair and True sa...

Hoppas Henrik klarar sig och inte tar med sig vinterkräksjukan till de stackars safaridjuren! :)

Anonym sa...

Stackars Ellen, men skönt att det verkar vara en kort attack. HAr hört från annat håll på dagis att de haft det likadant.
Skulla ABOSLUT inte skicka ett av barnen till dagis om det andra var magsjukt, annars om det bara var feber eller så skulle jag kanske kunna göra det om de uppenbart hade två helt olika behov dvs en behöver vila och en behöver spralla runt! Tycker det är oerhört egoistiskt att läma ett barn vid magsjuka eller att man lämnar typ dagen efter!
Hoppas att det är över för Ellen och att ni andra klarar er. Bäst att man laddar upp med bunkar och handdukar vid sängen då..

Anna sa...

Anna: Ja han har en aning panik över att risken finns att han blir sjuk lagom till resan. Bara att hålla tummarna att det inte blir så.

Sofia: Håller med dig,vid annan sjukdom tycker jag att det är helt ok att lämna det friska barnet. För ofta behöver den som är sjuk vila och ta det lugnt och det kan vara svårt om man har en till vilde hemma.
Hoppas bara att alla föräldrar på bränninge inser vikten av att hålla barn och syskon hemma, nån gång måste det bli ett stopp på den här epidemin som bara verkar snurra runt...

Anonym sa...

Vi sprita tom tangentborden!!
Anna: hoppas verkligen ni blir friska snart!

Ponder sa...

Aldrig! Jag blir faktiskt förbannad på folk som gör så. Snacka om att sprida vidrigheterna vidare...