onsdag 1 september 2010

Filosoferat...

Idag har jag haft min älskade pappa och ena lillasyster med barn här på mellis, fika och lek. Jättemysigt!
Vi kom dock fram till två världsliga saker som vi INTE riktigt vet svaret på. Vi filosoferade en del, googlade lite och grubblade men kom inte direkt fram till några svar. Men kanske nån av er vet...

* De grå hårstråna som dyker upp som gubben i lådan då och då, är de gråa när de växer ut eller blir de grå helt plötsligt? Hur fungerar det egentligen. Pigmentet bildas ju i hårsäcken, men kan det plötsligt bara försvinna, eller innebär det att det grå hårstråt är flera år gammalt och egentligen har funnits där hela tiden även fast man inte sett det...

* Växer träd och buskar uppe eller nere? Jag var rätt säker på att de växer längst upp (åtminstone buskar) men samtidigt så blir ju träd tex bredare nertill, vilket ju borde innebära att de växer där...

Ja, verkligen världsliga ting... men när man börjar fundera så blir man fast vid att hitta svaret. Och det finns ju så mycket att grubbla över...

2 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Roligt filosoferande!

Vad gäller hårstråna tror jag på både ock. Jag har i alla fall ryckt hårstrån från mitt eget huvud där halva var grått bara. Pigmentet kanske tar slut halvvägs så att säga.

Anonym sa...

Läskigt rekursivt. Riktigt känner de gråa håren växa när jag funderar på frågorna..

§ Daniel