tisdag 3 maj 2011

Kvällens Ellenfundering

Ellen: Mamma hur är det att vara död?
Mamman: Hur då menar du?

E: Men vad gör man när man är död?
M: Man gör ingenting, man finns inte längre.
E: Men mamma, då vill inte jag dö!
M: Det vill inte jag heller att du ska göra. Vi får hoppas att det är jättelänge kvar och att du inte dör förrän du är riktigt gammal.

Inte ett lätt ämne det där med döden. I höstas när Henriks mormor bort så funderade Ellen en hel del på hur man såg ut när man var död men sedan dess har det varit ganska lungt med dessa tunga frågor.
Jag tycker att det är svårt att veta vad jag ska svara ibland. Jag vill vara ärlig och inte försköna något men samtidigt vill jag inte att hon ska vara rädd för döden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja såna saker är svårt! Hon är ju också en liten funderare.... Jag tror det är viktigt att den tid dom här frågorna pågår se till att hon får veta/tro att man är gammal när man dör...... och så får vi hålla tummarna för att ingen, inte gammal, dör för oss! kram mamma

Anonym sa...

Kom på att visst finns det en bar barnbok om döden, kanske kan vara ngt om frågorna fortsätter. kram mamma