tisdag 8 november 2011

Dålig stil

Idag har jag varit på den tredje delen i min SVA kurs. Dagens punkt var Boksamtal och till det skulle vi ha läst ett par kapitel i en facklitterär bok samt "Sagan om den lilla farbrorn". En otroligt fin och sorgsen liten historia med ett typiskt solskenssagoslut.

Hur som helst, uppgiften var att ha läst boken men döm av min förvåning när mer än halva gruppen har en ofullständigt kopierad version. Med andra ord hade vi inte alls samma slut eftersom de saknade ca 1/3 av boken.
Dessutom är det sådan nonchalans kring det vi ska göra och läsa. Och inte verkar läraren bry sig speciellt mycket heller. Det känns som att de 7,5 poäng som kursen ska ge kommer att vara starkt knutna till de skrivuppgifter som ska göras. För det vi läser till de olika tillfällena berörs inte speciellt mycket, och många hinner eller har inte orkat läsa.

Sen är man själv en sån "duktig flicka". Kämpar för att hinna med all litteratur samtidigt som man skriver IUP:er, har samtal, planerar för PLUS samtal, går andra utbildningar och så i all oändlighet. Och då lackar jag ur när andra medkursare inte tar det på större allvar än så här..

Så...nu har jag fått ur mig det!
Och nu tänker jag försöka koppla bort jobbet för ikväll. Istället blir det nog ett avsnitt av "Bron" på Svt play. Har ni sett den? Annars måste ni kolla in den på datorn, det är en grymt spännande svensk-dansk kriminalserie.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oooups, idag var jag just en sådan skolkare...men min "kurs" är inte självvald. Och jag har helt enkelt behövt göra andra prioriteringar, har inte hunnit med eftersom planeringstid har uteblivit...;)
Och du, var rädd om dig! ingen tackar dig för att du är en "duktig flicka", när du har vidbrännt dig... Stor kram!

Anonym sa...

Du är duktig min dotter!
Trist med människor som inte tar sin kurs/utbildning på allvar, jag antar att ni går på arbetstid så dom kanske bara ser sin chans att "vila". Ser samma sak hos oss också..... Var rädd om dig! kram mamma