torsdag 17 november 2011

Vart tog leken vägen?

Igår kväll var jag på en mycket intressant föreläsning som hette som rubriken ovan.
Det var Margareta Öhman som föreläste på ett mycket bra och intressant sätt om ett ämne som är så otroligt viktigt att värna om i barnens liv.
Hon pratade bland annat om barns olika lekar, om varför barn leker, om hur vi vuxna kan stötta och hur viktigt det är med inspiration och hjälp att få leken att ta sig vidare.

Det här var en sådan föreläsning som man önskar att alla som jobbar i förskolan fick höra. Så mycket kloka ord och tankar. Inte så att jag tycker att alla är dåliga på att leka utan för att det alltid är bra att få bli uppmärksammad på vad vi gör och varför vi gör det lite då och då.

BARNET ÄR I LEKEN MEDAN LÄRANDET ÄR I BARNET!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det lät intressant. Jag funderar ibland också på vart leken tagit vägen genom att nu barnen idag leker på ett annat sätt. Jag tänker då bl.a på att leksaker som barn förut lekte med vid 6 års ålder leker dom nu med vid 3 års ålder!Ex Barbie som en 3-åring knappt kan klara att klä på. Det känns ibland som att barnen ska pushas på för att fort bli stora & får inte vara barn....kram mamma

Anna sa...

Mmmm håller med... Ellen har ju haft sina dockor länge. Och hon har lekt med dem hela tiden, men det är ju först nu som jag kan känna att hon leker "ordentligt" med dem... samma sak med barbies.

Den här föreläsningen handlade dock mer om barns fantasi och låtsatslek än om de materiella tingen. Om hur leken är ett sätt för barnen at bearbeta det som de är med. Nästan som terapi.