tisdag 26 juni 2007

Logopedbesök imorgon...

... med min älskade son. Tänk att det ska var så svårt det där med talet. Han har liksom ett eget litet språk, eller åtminstone ett eget sätt att säga orden. Det är d eller t framför det mesta och k-ljudet är väldans svårt att få till.

Vi är ju vana och förstår i stort sett allt (åtminstone jag som tillbringar hela dagarna med honom) och även farmor, mormor mfl har bra koll... men andra....?

Det är jobbigt att träffa ytliga bekanta osv som verkligen inte fattar alls vad han säger, framför allt såna utan barn som tycker att det är väldigt märkligt att en 4 åring pratar så "orent". Det slutar med att vi får tolka mest hela tiden, måste vara ganska frustrerande.

Jag lider med honom, han vill så gärna men orden blir som de blir när de kommer ut. Tror inte riktigt att han hör att det låter fel... han är väl så van.

Sen har han ju sina gamla invanda ord som bara inte går att ändra på; farmor och mormor tex, det är nanor och nonor även om han kan säga de riktiga orden ganska bra bara han försöker.

Nåväl, imorgon är det alltså dags för det tredje besöket hos logopeden. Tyvärr också den tredje personen där som vi får träffa, de verkar ha en väldig omsättning!
Bara att hoppas att det är en bra tjej och att hon kan få Viktor att öppna munnen, det brukar inte vara det lättaste...
Men vi har mutat och sagt att han ska få nåt fint om han är duktig och pratar och svarar imorgon, vi får väl se hur det går... Återkommer med rapport.

1 kommentar:

Nina sa...

Åh så väl jag känner igen mig..två av mina barn har varit väldigt sena med talet. Tove som nu är 5,5 pratar fortfarande inte rent....
Tror Tilda också blir sen då hon fortfarande inte pratar..inga mamma pappa ljud alls :(

Fint du scrappat :) Jag är sen ett par år tillbaka fast i scrapträsket *s*...Det är sååååå himla kul.