tisdag 19 februari 2008

Genus

Ikväll har vi haft möte på jobbet.
Denna gång diskuterade vi genusperspektiv.
En mycket intressant fråga när man jobbar inom barnomsorg och skola.
Har vi olika sätt att värdera, bemöta och prata med flickor och pojkar?
Är flickorna alltid söta och pojkarna alltid tuffa och busiga?
Och om det är så - hur ska man jobba med detta? För många barn bär med sig det redan som små bebisar, att flickor är si och pojkar så.

Hur som helst så kom vi fram till att ju yngre barn man jobbar med dessto mindre olikheter mellan könen finns det. Hos oss leker killar med dockor och flickor med bilar. Alla bygger i bygghörnan och leker med snickarlådorna. Med andra ord, vad barnen väljer att göra beror mer på personligheten och inte på könet.

Hur går man då vidare, om vi nu ska försöka få flickorna att prova på mer pojkiga lekar, hur gör man då med de flickor som redan leker de lekarna? Ska de öva på att leka tjejlekar då eller?
Och då faller resonemanget i boken vi läst om att enkönade grupper kunde vara bra att starta med.

MEN,
Måste det vara fel att flickor vill vara flickor och pojkar vill vara pojkar?
Får inte tjejer gilla rosa och pojkar spindelmannen?
Och detta med färger och kläder. Är det fel att klä sin flicka i rött/rosa och sin pojke i blått?
För i så fall är det kört för mina barn vid det här laget.
För kikar man i Viktors lådor så dominerar blått, brunt och rött. I Ellens rosa, rött och brunt.
Men ändå är Viktor mjuk och försiktig som en "tjej" och Ellen mer röjig och älskar "kill-saker".

Svårt är det hur som.
Och jag tror på att se till personligheten istället.
En del är si och andra är så, oavsett om de är flickor eller pojkar.
Vad tror ni?

4 kommentarer:

Lotta sa...

Tycker inte man ska dra saker till sin spets. Det är bra att känna till och tänka på, men som sagt... en tjej kan vara som en kille och tvärtom. Och vill en tjej vara väldigt tjejig så får hon väl vara det då. Det viktiga är hur vi bemöter tjejer och killar. Alla ska få höras och bestämma för i skolan får jag ofta höra att jag bara låter tjejerna prata. Nähä, säger jag då. Jag tar varannan och passar även på att fräscha upp minnet om vem som sa vad och som bestämde vad. Då blir de plötsligt tysta. :)

Elin sa...

Det är ett intressant ämne att diskutera och jag tycker att det är svårt att säga vad som är "rätt" och "fel". För jag tycker också att tjejer skall få vara tjejer osv. Sen är det viktigt att erbjuda både ock. I förskolan kan jag ibland tycka att man kanske lättare erbjuder mer "tjejsaker". Det är dock mest kvinnor som jobbar inom barnomsorgen och vi köper ju in sånt vi själva också gillar att hålla på med.

Så länge man håller genus diskussionen levande, så tror jag att vi tänker oss för lite mer.

Du har mess på AFF.
Kram

Anna, Fair and True sa...

Intressant ämne som jag skulle kunna skriva jättemycket om! Men jag orkar inte just nu! ;)

Cina sa...

Det jag har svårt för när det gäler det här med tjejer och killar är när folk säger typ att killar är si och tjejer är så och att Arvid skulle vara en riktig liten kille för att han är aktiv. Jag vill att mina barn ska få leka med det dom vill och klä sig som de vill. De flesta tar liksom för givet att pojkar gillar bilar och tjejer dockor och det stör jag mig så mycket på. Det här är ett ämne som engagerar mig oerhört så jag skulle kunna skriva hur långt som helst...men jag låter bli ;-)Kram!