onsdag 7 januari 2009

Namnleken

En av Ellens favvis lekar just nu är "namnleken".
Den går i hennes värld ut på att hon ska berätta vad alla runt omkring henne heter.
Typ - Min mamma Anna... min pappa Henrik osv...
Sen fortsätter hon raskt med "min farmor heter Bicke, min farfar heter Anders, min morfar heter Uffe osv...
Och hon är duktig, kan alla namnen och har tom koll på vad kusinernas mammor och pappor heter.

Men det finns ett litet problem och det är när hon kommer till Leif, min mammas sambo.
Först kommer "min mormor heter Carina", sen blir det stopp och så kommer frågan "Vad heter min Leif då?"
Det är klart att det inte är lätt att förstå, alla de andra har ju en titel men heter nåt annat, men inte han.
Klart att vår lilla fröken blir tveksam... :)



5 kommentarer:

Ponder sa...

Håller med - det ÄR inte lätt att hålla reda på vilka som har en "titel" och vilka som inte har det. Vad duktig hon är som kan alla namnen! Prinsen han kan inte ens skilja på de två morbrödernas namn och kallar dom för enkelhetens skull för "Aschel" båda två! :D (Den ena heter Axel kanske bör tilläggas?!)

Anonym sa...

Inte lätt! Men vad duktig hon är i allfall! Här har vi en som inte riktigt förstår att jag inte är alla barnens mamma (som bor här dårå)!

Elin sa...

Roligt det där med namnleken, Wilma är likadan just nu! :-)

Och hon tycker sig även se olika släktingar överallt. Igår såg hon tex "Hennik" i en av våra föräldratidningar och när vi var i syaffären häromdagen så tyckte hon att du var modell på en reklamaffich för hattar. Inte visste jag att ni extraknäckte sådant? ;-)

Anna, Fair and True sa...

Vad gulligt, och vilken härlig bild på henne!

Anna sa...

Elin: Wilma är ju bara för skön! Lite sötgosan, vilka ideér hon har...