tisdag 12 maj 2009

Sockerdrog

I höstas började jag och H med en GI diet. Vi slutade med godis och andra sötsaker. I samma veva började jag på en hälsokurs på jobbet. Var verkligen inspirerad och det gick bra.
Efter att ha klarat många veckor så blev det jul med allt julgodis och annat gott och sött.

Och efter det har det aldrig blivit riktigt, riktigt bra igen. Det har varit semester, påsk, födelsedagar och tusen andra anledningar att äta onyttigt och framför allt sött.

Nu känner jag att jag MÅSTE ta tag i detta igen.
Gjorde en omstart i lördags och bestämde mig för att det är no more godis och sötsaker. Inga mer mackor eller fikabröd.

Men det är SÅ jobbigt och jag är så SÖTSUGEN!
Det är framför allt kvällarna som är svåra. Är så sugen på nåt gott när jag kryper upp i Tv-soffan. Har knaprat morötter de senaste dagarna och försökt tänka på annat. Men samtidigt så vet jag ju att det går, bara jag står ut några dagar till så släpper suget.
Och det ska gå denna gång också!

3 kommentarer:

Elin sa...

Jag förstår precis vad du menar, jag har också ett alldeles galet sötsug på kvällarna. På dagarna är jag oftast motiverad och lyckas peppa mig själv att äta nyttigt, men på kvällarna.... Men jag ska försöka göra som du, ta tjuren vid hornen. Om vi peppar varann så kanske vi lyckas hålla det här. :-) Fast du måste lära mig lite om GI, vad jag får äta och inte, jag tycker det där verkar så krångligt.

Anna, Fair and True sa...

Det kommer gå! Det måste ju märkas också om du äter ordentligt enligt GI. Då borde ju sötsuget ge med sig iom att man stabiliserar insulinen och sockernivån.
Jag har verkligen kvar vanan från barndomen att bara äta lördagsgodis. Det känns inte som en riktig lördag om jag inte får godis! Å andra sidan är jag inte så sötsugen i veckorna.
You can do it!

Preppy sa...

Halloj Anna,
testa att käka en halv grapefrukt om sötsuget biter sig fast ordentligt i hasorna. Just att grapen är lite bitter i smaken tar den död på sötsugen riktigt bra tycker jag.

Lycka till med dijetandät det kommer gå jättebra tror jag.

Kram kram