torsdag 16 december 2010

i-fåne

Jag önskar mig en ny mobil i julklapp. Hade i stort sett bestämt mig för en sony ericsson x10 mini.

Så igår kväll frågade maken "kan du inte önska dig en iphone istället?" Därefter kom en massa praktiska argument såsom att vi kan dela laddare, bilhållare och köpa en dockningsstation för telefonerna där man enkelt kan lyssna på Spotify och webbradio.

Så nu blev jag kluven. En iphone verkar ju vara allas dröm. Höjs till skyarna av sina användare. Men är den så bra? Så himla underbar?

Jag tycker att makens är lite hal och inte speciellt greppvänlig. Eller också är det bara jag som inte är van vid att den är lite bredare än min andra...

Så, är iphonen drömmobilen? Eller är en x10 mini lika bra?

10 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Nu har jag ju inte testat x10:an men jag har en iPhone och är så nöjd med den! Nu har jag iofs 3GS och inte 4:an - tycker 3:an är skönare i handen (mer rund och mjuk) medan 4:an är mer kantig. Men man kan ju köpa ett fodral eller en enklare s k bumber till den. Jag VET iaf att du inte skulle ångra dig!

Elin sa...

Jag tror inte heller att du skulle ångra dig! iPhonen är bra. Jag har dock också 3:an, inte 4:an.

Framförallt är iPhonen väldigt bra att surfa med, så om du gör det mycket så tycker jag inte du ska tveka alls! :) Det jag kan störa mig på, som är en detalj men nog så viktigt om man sms'ar mycket, är att det är pillrigare att använda en touchskärm än vanliga knappar. Det är i stort sett omöjligt att hantera iPhonen med en hand, så när man ska sms'a krävs det alltså två händer och full koncentration (och precision, eftersom "knapparna" på skärmen är små). Det är lite annat mot min gamla T700 där jag snabbt och enkelt kunde dra iväg ett sms med en hand medan jag typ drog i pulkan, höll i vagnen, drack kaffe etc med den andra. MEN jag vänjer mig säkert vid det, och det gör säkert du också! :)

Och som sagt, som surfmobil är den toppen!

Preppy sa...

Jag har dessvärre börjat hata Ericsson och deras snuskigt dåliga telefoner. Jag har kanske haft otur, men inte varje gång.

Jag hade valt en Iphone varje dag. Utan att tveka det minsta. När man har fått in vanan går det bra att sms'a med en hand ;) Jag har haft jätteproblem med självsprickor den här vintern, föa tummarna. Och det gör det nästintill omöjligt att sms'a med en vanlig mobil utan att 1) verka som en analfabet 2) se ut som en mupp när jag skriver med pekfingrarna haha...

Det är klart, den är lite halare och större än en x10 men jag tror att du i längden skulle bli mer nöjd. Det ÄR roligt med en stor skärm.

BTW, om du ska ha Tele2 köp i butik ist för på nätet. Händer ngt måste du själv skicka in och mecka med det. Dyrt och störigt i längden.

KRAM Karin

Lotta sa...

Säger bara iPhone!!!!! :D

Du kommer INTE att ångra dig.

Elin sa...

Nej precis Karin, du kan inte ha otur varje gång. Så antagligen är det nåt du gööör. ;) <3 SE brukar vara snälla mot mig och Anna. :)

Men Anna, om det blir en iPhone så glöm inte att sätta på diverse skydd direkt. Den är oförskämt ömtålig. Min fick en liten spricka på bakstycket idag efter att Alva råkat släden mot bordskanten när jag ropade åt henne att låta mammas mobil vara. Ingen stor spricka och det kommer inte synas när jag får på baksidesskyddet som jag ska köpa IMORGON. Men ändå... Jag är glad att Daniel köpte den lätt beggad, vore den helt ny skulle jag gråta. Nu är jag bara smådeppig. :)

Elin sa...

Det skulle såklart stå "slå den", inte släden. :)

Anna sa...

Ja, ska man tro er så är det drömtelefonen. Om man bortser från ömtåligheten då Elin.

Den är så himla dyyyyyyr bara.
Och då känns det som om man måste vara extremt rädd om den och använda alla finesserna jättemycket ;)

Caroline sa...

Jag har en 3GS och är halvnöjd om jag ska vara ärlig, men jag har kanske bara fått ett måndagsexemplar helt enkelt... Den gör lite som den vill och ofta blir det applikationen eller kontakten bredvid den jag trycker på som aktiveras - irriterande! :( Den är också väldigt hal som du skriver och lätt att tappa. Men har många finesser, dock har jag inte hittat ficklampa än och kameran är sådär, blir suddiga bilder och svårt att fota annat än på dagtid och få ett bra resultat.
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Betalar man lite varje månad så tänker man ju inte lika mycket på kostnaden. Du kan ju annars hoppa på ett erbjudande på #G-telefonen. Dock är ju kameran på 4:an bättre.

Telefonen är lite ömtålig men inte mer än andra telefoner. Men bra med skydd i alla fall.

Caroline måste verkligen ha haft otur för min fungerar jättebra, inga konstigheter. Man lär sig även att använda den med en hand.

http://blogg.mama.nu/mamabloggen sa...

Om man lägger den åt långsidan blir ju knapparna större också! Menför guds skull - skydda displayen med ett ordentligt skydd. Teliabutiken har ett för "militärt bruk" - rekomenderas! :)