måndag 24 september 2007

Privatliv?

Läste precis en diskussionstråd på Allt för föräldrar som handlade om en mamma som sett sin dotters förskollärare onykter på krogen. Hon funderade på hur hon nu skulle kunna känna förtroende för honom då han tog hand om hennes dotter på dagarna.
Inlägget slutade med en fundering om man får bete sig hur som helst på fritiden/offentligt då man arbetar som förskolärare.

Vad ska man säga?
Alla måste väl ha rätt till ett privatliv.
Jag har gått på högskolan och utbildat mig för att ta hand om barn och ungdomar. Jag har ett yrke där jag tar hand om det värdefullaste vi har. Jag är professionell.
Det är det jag arbetar med, precis som vissa jobbar på Ica och andra med datorer.

Men jag vill vara ledig på min fritid. Då är jag inte pedagog utan då är jag Anna.
Och vill jag så måste jag kunna gå ut och roa mig utan att fundera på att jag ev skulle kunna träffa en förälder. Eller?

Hur tänker ni?
Hur blir det med privatlivet när man har ett ganska offentligt jobb?

(Eller funderar ni på att byta banktjänsteman för att personen nog inte är pålitlig och kan ta hand om era huslån om han/hon är lite på lyset en lördag på kvarterskrogen?)

3 kommentarer:

Lotta sa...

Nu blev jag arg! Vad är detta för en inkompetent människa som skriver ett sånt inlägg??? Vem är på sitt jobb 24 timmar om dygnet? För det är ju så hon verkar tycka att det ska vara. Jag ska vara lärare dygnet runt och bete mig som en sådan. Stackars mina vänner!!!

Jag jobbar i samma lilla samhälle som jag bor i. Inte lätt alla gånger men folk här förstår att jag är lärare på dagen och Lotta efter kl 16.00 (om det nu inte är så att man får telefonsamtal hem från föräldrar). Jag har t o m fått komplimanger för att jag är som "folk", alltså kan gå ut och ta en öl eller två.

Jag hoppas innerligt att denna människa blev påhoppad av diverse pedagoger och inser sin fadäs.

Anna, Fair and True sa...

Vilken knäppis! Det är verkligen att gå för långt! Tänk om man skulle applicera det på alla yrkeskategorier i samhället! Man vill ju att ens bankman eller förskollärare ska vara som folk är mest, normala. Det är ju en annan sak om den personen är full på jobbet!

Pernillas blogg sa...

D�r �r anledningen till att jag inte vill jobba d�r jag bor, �r ox� f�rskoll�rare... Jag vill vara "privat" och kunna g� ut och ta en �l eller tv� om jag vill utan att bli p�passad av f�r�ldrar som inte har ngt b�ttre f�r sej... Jag vill kunna g� p� ica och handa utan att ngn b�rjar prata jobb med mej i k�n osv...